dinsdag 22 augustus 2017
nl-NLde-DEen-GB
Wingsuit

 

 

 

 

Wanneer ben je toe aan het springen met een Wing-Suit?

Als richtlijn wordt ca. 300 sprongen gehanteerd, echter niet het aantal sprongen is bepalend maar wat je hebt gedaan in die sprongen. Je zult te allen tijde relaxed om moeten kunnen gaan met de vele nieuwe onbekende aspecten tijdens deze afwijkende vorm van vliegen. 

De beperkte bewegingsvrijheid is niet alleen een fysieke beperking maar geeft ook een niet te onderschatten mentale belasting. Het helpt als je veel 3D sprongen zoals Freefly of CF hebt  hebt gedaan. Kun je onder alle omstandigheden snel stabiel komen en schiet je niet in de stress bij een fikse spinning twist dan ben je waarschijnlijk toe aan Wing-Suit vliegen.

 


Voorbereidingen op Wing-Suit sprongen

De twee belangrijkste momenten bij het springen met Wing-Suits zijn de exit en de opening. Dit heeft uiteraard alles te maken met de beperkte bewegingsvrijheid vanwege de wings. De handen kunnen amper bij de drieringen komen en dus zeker niet tot aan de risers. Om je voor te bereiden op Wing-Suit sprongen kun je alvast de volgende aspecten oefenen zonder het dragen van een Wing-Suit.  

  1. Check je hand hoogtemeter zonder je armen naar voren te brengen. Armen niet boven 45°!
  2. Oefen de heel-klick om aan te geven dat je gaat openen.
  3. Maak dummy pulls vanuit delta waarbij beide armen tegelijk naar binnen gaan en de (hand deployed) pilot fiktief ver naar achteren en opzij geworpen wordt. Kom na de dummies met je armen niet verder terug dan 45°. Dit alvast ivm de grote burble recht achter je. Kijk alleen met je hoofd. Zorg dat je dit zonder je lichaam te banken kunt.
  4. Open vanuit delta en zorg dat je armen naast je lichaam blijven tijdens de opening, zeker niet hoger dan 45°. Probeer twists te vermijden door met je heupen te corrigeren tijdens de opening. Voor sommige springers werkt het ook om tijdens de opening het harnas vast te houden. Ook hier met de beperkte bewegingsvrijheid van de wings.
  5. Als je een twist hebt probeer deze eruit te halen zonder je handen en armen te gebruiken. Met een Wing-Suit kun je dit ook niet.
  6. Oefen dat je de ritsen van de mouwen los maakt tijdens de opening. Wen eraan dat je dit doet zonder de chute in een twist te laten draaien.
  7. Oefen het recoveren vanuit de rug positie met je kont laag naar een delta op de buik waarbij wederom je armen niet boven de 45° komen.

Denk je er aan toe te zijn om te gaan wingsuit vliegen? Neem dan contact op via NPCT met een wingsuit First Flight Coach! Deze kan een inschatting maken van de geschiktheid van je materiaal en ervaring. Ook kan hij eventueel nog wat oefeningen opgeven en je voor, tijdens en na je eerste wingsuitsprong begeleiden.